fbpx
blogování

Jak psát články na blog

Možná si myslíte, že víte, jak správně napsat článek. Napsat kvalitní článek, ale není snadné. Vyžaduje to přípravu a spoustu kroků při úpravě článku. Pokud tyto kroky zanedbáte, váš článek si mnoho lidí nepřečte. A to by byla škoda. Články jsou tím nejdůležitějším na blogu. Kvůli nim se lidé na blog rádi vrací. Pamatujeme si především originální blogy. Ty, kde autor má svůj vlastní styl a nemáme pocit, že to samé jsme už jinde četli stokrát. Ty, které k nám mluví přirozeně, jako bychom se bavili s přítelem.

pokud neplánujete články, plánujete neúspěch blogu

Psaní článku začíná už jeho plánováním. Pokud si vytvoříte plán, nehrozí vám, že nebudete vědět o čem máte psát. Bude pro vás snazší dodržovat naplánovaný harmonogram. Téma článků jen na vás. Můžete si vybrat několik kategorií o kterých budete psát a nebo třeba jiné téma každý měsíc. Snažte se publikovat články pravidelně. Jedině tak získáte věrné čtenáře a zákazníky.

U každého příspěvku byste si měli stanovit jasný cíl. Jaká je hlavní myšlenka článku? Co mají čtenáři po přečtení článku udělat? Berte v úvahu nejen zájmy čtenáře, ale také svoje vlastní. Podporuje článek mou byznys strategii? Pomůže mi prodat víc zboží? Pomůže vylepšit mou autoritu? Přivede mi další klienty? Jaký je nejlepší formát pro sdělení tohoto obsahu?

Analýza klíčových slov napoví, co lidé hledají

Články na svém blogu byste měli psát o tématech, která zajímají nejen vás, ale také vaše čtenáře a které lidé aktivně vyhledávají. Udělejte průzkum klíčových slov – to jsou vyhledávací výrazy, které lidé zadávají ve vyhledávačích. Pro vyhledávání klíčových slov můžete použít plánovač klíčových slov v Skliku nebo v Google AdWords. Najděte si alespoň 3 slova ke každému článku.

Hledejte slova s vyšším počtem hledání a nižší konkurencí. Na nejčastěji vyhledávané a obecné výrazy nejspíš nebudete mít šanci zobrazit se na přeních příčkách. Proto vyhledávejte longtail výrazy – dvouslovná a víceslovná spojení. Lidé už mají konkrétnější představu o tom co hledají a můžete jim nabídnout relevantnější odpověď. Přečíst článek

blogování

Jak založit blog (zdarma)

Mnoho lidí od psaní vlastního blogu odrazuje to, že si myslí, že založení webových stránek je složité. Já vám nechci lhát do kapsy. Může to být jednoduché, ale pokud to má stát za to, tak tomu budete nějaký čas muset věnovat. Pokud chcete být lepší než ostatní, tak nemůžete mít blog, jako mají všichni ostatní. Budu se vám ale snažit poradit, abyste to alespoň ze začátku měli co nejsnazší.

Založení blogu zdarma

Tvorba webových stránek je nejjednodušší pomocí systémů pro správu obsahu (CMS – Content Management System). Je to prostředí ve kterém upravujete web, aniž byste museli umět programovat. CMS se také často říká platforma.

Pokud nevíte, zda vás blogování bude vůbec bavit a nechcete do něj nic investovat, zkuste si založit svůj blog zdarma na některé z těchto platforem: 

Za svůj blog nezaplatíte nic. Vaše adresa ale bude velmi dlouhá a složitá. Zapamatovat si jí dokážou jen skalní fanoušci webu. Proto si alespoň připlaťte za doménu, aby váš web na návštěvníky působil důvěryhodněji. Další nevýhodou webu zdarma je, že nebudete pánem svého webu, ale budete se muset podřídit poskytovateli

blog na WordPress.org

Pokud to myslíte alespoň trochu vážně a baví vás víc experimentovat, tak vám doporučuji WordPress.org (CZ). WordPress je CMS zdarma, ke kterému potřebujete zakoupit vlastní hosting a doménu. Pokud můžete do svého blogu investovat alespoň několik stokorun, pořiďte si doménu s hostingem na Wedos.cz a nainstalujete si na něj jedním kliknutím WordPress. WordPress můžete snadno upravovat pomocí pluginů a stovek šablon (placených i zdarma). Přečíst článek

blogování

Jak vytvořit úspěšný blog

Každý, kdo si zakládá svůj online blog, chce sdílet informace s ostatními. Proto, aby si vás čtenáři našli a pravidelně se vraceli, musíte učinit celou řadu kroků. Je třeba si naplánovat strategii a tu pak důsledně dodržovat. Pokud osud svého blogu ponecháte náhodě, můžete skončit dřív, než jste vůbec začali. Spousta lidí si založí blog, ale velmi brzy to vzdá. Zjistí totiž, že blogování není jen o tom, čas od času napsat článek, ale usilovně na sobě pracovat. Jen tak nezapadnete na 100. stránce vyhledávání a nebo se do něj vůbec nedostanete.

Proč chci mít blog

Hned na začátku je třeba si odpovědět na otázku, proč chci mít blog. Z vlastní zkušenosti vím, že tato otázka není tak triviální, jak se zdá. Dřív jsem totiž sama měla blog jenom proto, že se mi líbily blogy ostatních. Chtěla jsem je napodobovat, ale sama jsem nepřišla s ničím originálním. Navíc byl můj blog anonymní. To dnes již nedoporučuji nikomu.

Pokud chcete získat čtenáře, potřebujete, aby měli pocit, že jste jejich přítel. Že vás dobře znají a můžou vám věřit. Proto sebekrásnější blog, pokud není osobní, nebudí takovou důvěru. Nemyslím tím, že na blogu máte psát o svém soukromí, ale alespoň základní informace o vás a o tom proč blog píšete vaši čtenáři jistě ocení.

Také byste si měli ujasnit, zda bude blog jen vaše volnočasová aktivita a nebo chcete, aby byl zdrojem vašich příjmů. Pokud chcete blogem vydělávat, měli byste jej brát vážně už od samého začátkuBuďme upřímní, pokud se rozhodnete trávit spoustu času tvorbou blogu a psaním článků, nejspíš budete chtít, aby se vám to vrátilo i finančně. Minimálně na nákladech. Proto je třeba tenhle fakt uznat už na začátku a být otevřený k sobě i ostatním. Mít výdělečný blog totiž jde i bez toho, abyste se zprotivili sami sobě i ostatním.

Nemějte blog o všem A PRO VŠECHNY

Téma blogu vyberte podle svých zájmů a nikoliv podle toho, na čem si myslíte, že můžete nejvíc vydělat. Při založení blogu totiž nastane chvíle, kdy budete mít malý počet návštěvníků, které budete muset teprve přesvědčit, aby se stali vašimi pravidelnými čtenáři.

Těmi se stanou pouze v případě, že budete pravidelně publikovat obsah. A pokud máte o něčem psát často, musí vás to zajímat. Nemusíte o daném tématu vědět vše do detailů, ale musíte mít vůli se v této oblasti rozvíjet. Dokonce si myslím, že je dobré psát o něčem o čem zatím sami nic nevíte, ale chcete se to naučit. Vaši čtenáři budou váš vývoj prožívat s vámi.

Téma blogu také můžete zvolit podle své cílové skupiny. Pokud jste maminka na mateřské, nejspíš sama víte nejlíp, jaké problémy tyto ženy nejčastěji řeší. Stejně tak pokud jste vášnivý cyklista, můžete pomoci začátečníkům vyhnout se řadě počátečních chyb. Pomáhejte lidem s jejich problémy a čtenáři si vás sami najdou. Přečíst článek

blogování

Proč začít blogovat

Možná, že jste již sami přemýšleli, že si založíte blog. Možná ale také máte, stejně jako já, plno výmluv, proč to nedělat. Nemáte čas, nemáte o čem psát a nebo nemáte nikoho, kdo by váš blog četl. To všechno je ale jen v naší hlavě. Stačí najít jen jediný důvod, proč to udělat a prostě začít blog psát. To ostatní se naučíte postupně časem.

Sdílejte na blogu to nejlepší i nejhorší

Většina lidí má pocit, že k tomu, abyste mohli psát o něčem blog, musíte na to být odborník. Opak je ale pravdou. Blogy nadšených amatérů jsou velmi přínosné. Protože mají ještě v živé paměti to, kdy o tématu nic nevěděli a snaží se předávat své zkušenosti. Své úspěchy a nezdary. Máme tak téměř v přímém přenosu zprostředkováno, jak se daný člověk vyvíjí. U experta vidíme jen současný stav, ale u začátečníka můžeme vidět celý postup.

Můžete psát o čemkoliv, co vás zajímá. Nerozhoduje věk, vzdělání ani cokoliv jiného. S tím jak poroste váš blog, budete chtít předat víc svým čtenářům a zároveň se mnoho nového naučíte sami. Získáte větší sebedůvěru, budete budovat svou pověst. Vystoupíte z komfortní zóny.

Stanete se členem blogové komunity

Najdete podobně smýšlející lidi a budete se vzájemně inspirovat. Stanete se součástí komunity. Budete žít tím, o čem budete psát. Budete se rozvíjet v tom, co vás baví a bude vám to přinášet radost a peníze. Budete vytvářet svůj životní styl, který jste si vždycky přáli.

Pokud chcete pomáhat lidem a sdílet své znalosti, blog je výbornou volbou. Blog je vaše místo pro sdílení informací se světem. K vašim příspěvkům bude mít přístup každý. Budou uložené na webu a kdokoliv je bude moci najít. Proto byste měli také zvážit, jak moc osobní informace na web chcete dát. Protože to, že něco později smažete neznamená, že to zmizelo navždy. Přečíst článek

blogování

Co je blog

Dnešní článek je úvodem do série o blogování. V minulosti jsem již pár blogů založila. Bohužel jsem zjistila, že mě víc baví tvořit design než obsah, který je u blogu klíčový. Přesto to nevzdávám a pouštím se do blogu znovu. Protože blogování je návykové a protože blogovat má smysl. A o tom vás má tento článek a také ty následující přesvědčit.

Blog není jen internetový deníček

Název blog původně vznikl ze spojení web log. Což se dá přeložit jako webová schránka pro příspěvky. Jaký obsah budete na svém blogu publikovat je jen na vás. Můžete zde prezentovat svoje názory, návody, novinky, recenze, fotografie, psát odborné články atd. Blogovat může nejen jednotlivec, ale třeba celá firma.
Blog je jedinečná příležitost k tomu rozvíjet svou kreativitu. Každý z nás může tvořit svůj jedinečný obsah podle svých zájmů. Máte nekonečně mnoho možností o čem psát a tvořit. Sami rozhodujete, kolik času budete blogu věnovat a o čem budete psát.

Rozdíl mezi webovou stránkou a blogem

Na blogu můžete vkládat obsah jako stránky nebo jako příspěvky. Stránka by na rozdíl od příspěvku měla mít trvalejší hodnotu. Typickou ukázkou je například stránka O mně nebo Kontakty.

Formát příspěvků je podobný deníkovým zápiskům nebo novinovým článkům. Na blogu vydáváte příspěvky, které se řadí podle data vydání. Nejnovější článek tak návštěvník vidí jako první. Na blog můžete vkládat multimediální obsah, jako jsou obrázky nebo videa. Články je možné třídit do kategorií a opatřit štítky. Dalším podstatným rozdílem je, že příspěvky oproti stránkám umožňují vkládat komentáře čtenářů. Přečíst článek