Marketing na sociálních sítích

Marketing na sociálních sítích

Možná to vypadá, že nás na internetu chrání anonymita. Ale na konci každého počítače sedí reálný člověk. Proto se na síti chovejte stejně, jako byste se chovali v reálném životě. Přistupujte ke svým čtenářům jako ke svým přátelům v reálném životě. Projevujte jim lásku a respekt. Konverzujte s nimi, oplácejte jim jejich pozornost. Pokud vám někdo napíše, tak mu odpovězte. Zapněte si emailové upomínky, aby vám neutekl žádný komentář.

Budujte komunitu

Snažte se propagovat svůj blog na co nejvíce místech. Hledejte fóra a skupiny, kde se pohybuje vaše cílová skupina a podobně zaměření blogeři. Vložte svůj blog do různých katalogů nebo rozcestníků. Staňte se aktivní součástí komunit a choďte na networkingové akce. Prezentujte se jako expert. Vytvářejte projekty na podporu komunity. Můžou to být třeba různé kluby, pravidelná setkání nebo výzvy, které lidi spojí.

Přemýšlejte o dalších blogerech jako o přátelích a ne konkurenci. Komentujte a sdílejte obsah blogů, které chcete podpořit. Stejně tak vaši blogoví přátelé podpoří vás a budou sdílet a komentovat vaše příspěvky jako první. Můžete se od sebe navzájem učit, poskytovat si zajímavé příležitostí a můžete si najít dobré přátele v reálném životě.

Komentáře na cizích blozích jsou způsobem, jak vás mohou najít noví lidé. Pokud budete komentovat na velkých blozích, mohou vás objevit stovky nebo tisíce nových čtenářů. Také tyto zpětné odkazy pomáhají vašemu SEO. Nestyďte se komentovat a aktivně propagujte sami sebe. Vaše příspěvky by měly být užitečné, konverzační a informativní. Komentář by měl rozšířit článek o nové a zajímavé informace.

Najděte 5-10 blogů ve svém oboru, 3-5 blogů, které budete sledovat s tipy o blogování a 3-5 blogů, které vám připadají zajímavé a inspirativníSledujte lidi z vašeho oboru a přidávejte ke svým příspěvkům klíčová slova (hashtagy), aby mohly oslovit více relevantních lidí.

Na facebooku se neprodává, na facebooku se lajkuje

Nejde si nevšimnout, jak se sociální sítě staly nedílnou součástí našich životů. Nedávno mi Facebook gratuloval k našemu devítiletému výročí. Přestože já sama si svoje soukromí chráním a své přátele na Facebooku si pečlivě vybírám, trávím spoustu času sledováním příspěvků zajímavých stránek a skupin.

Sociální sítě jsou médii, kde obsah vytváří a sdílí samotní uživatelé. Jsou to místa, kde se utváří kolektivní moudrost. Proto se těší veliké oblibě a lidí jim důvěřují více než tradičním médiím. Na sociálních sítích je komunikace obousměrná. Lidé jen pasivně nepřijímají obsah, ale mohou se značkami diskutovat a ověřovat si s ostatními uživateli pravdivost jejich tvrzení. Prvky sociálních médií obsahují také diskusní fóra nebo blogy.

Sociální sítě jsou místem, kde se lidé setkávají se svými přáteli a stávají se členy komunit. Lidé na sociálních sítích poznávají lidi s podobnými zájmy, hledají na nich zábavu, chtějí se naučit něco nového nebo ovlivnit ostatní. Lidé mohou na sociálních sítích sdílet odkazy na zajímavý obsah a doporučit jej svým známým. Mohou komentovat příspěvky a hodnotit zboží a služby.

Na sociálních sítích nedochází k prodeji. Vytváří se zde ale povědomí o značce, které nakonec může skončit prodejem. Sociální sítě pomáhají zjistit, co fanoušky zajímá a jak hodnotí propagovaný produkt. Sociální sítě jsou o naslouchání – zjišťování, co si lidé myslí o vás a o vaší konkurenci, získávání zpětné vazby a podnětů na zlepšení.

Najdete zde svoje největší fanoušky, kteří se stanou propagátory vaší značky. Tím, že ostatním ukážou svoje preference, ovlivní tak další lidi. Na sociálních sítích je důležité být ke svým fanouškům upřímný, transparentní, opravdový a nepomlouvat ostatní. Pokud dostojíte svým slibům, budete důvěryhodní pro své fanoušky.

Jak na sociální sítě

Zařiďte si profil na sociálních sítích hned od začátku vašeho blogu. Neztratíte tak nikoho, kdo bude mít zájem váš blog sledovat. Nemusíte být na všech sociálních sítích, ale pro začátek si vyberte jednu nebo dvě, kde můžete nejvíce oslovit svoje fanoušky. Pokud ale na ně pravidelně neplánujte vkládat obsah, profil si ani nezakládejte. Neaktualizovaný a prázdný profil by vám mohl spíše uškodit. Počítejte s tím, že budete muset strávit spoustu času aktivitami na sociálních sítích.

Vytvořte si strategii. Definujte, co od svého působení na sociálních sítích očekáváte. Počet fanoušků by neměl být vaší jedinou metrikou. Díky rostoucímu počtu fanoušků poroste počet čtenářů vašeho blogu. Čtenáře získáte ale jen díky pravidelně publikovanému obsahu. Vytvářejte kvalitní obsah, který budou čtenáři rádi sdílet. Na svůj blog dejte odkaz na své sociální sítě. Snažte se jim to co nejvíce usnadnit sdílet váš obsah a dejte na blog tlačítka pro sdílení.

Sdílejte každý váš publikovaný článek. Sdílejte odkazy na aktuální události, nové i staré články a komentujte je. Sdílejte se svými fanoušky na sociálních sítí, co se právě děje. Vytvořte pro ně živé události s sdílejte s nimi exkluzivní zážitkyStejný obsah můžete využít v několika formách – ze článku můžete vytvořit video, infografiku, ebook a další.

Pro publikování příspěvků můžete využít automatické nástroje jako je Hootsuite, Buffer nebo IFTTT. Nebojte se stejný článek sdílet několikrát. Facebook snižuje dosah příspěvků a tak se řadě fanoušků post ani nezobrazí. Proto si většina lidí ani nevšimne, že něco sdílíte dvakrát a nebo jim to nevadí.

Publikované příspěvky můžete propagovat placenou reklamou. Zobrazí se tak mnohem většímu počtu lidí. Nebojte se experimentovat. Zkoušejte nové sociální sítě a funkce, které nabízí. Sledujte vývoj svého blogu. Měřte návštěvnost pomocí Google Analytics. Můžete používat měřiče kliknutí na odkazy jako je BitlyMapujte výsledky své propagace – zaznamenávejte si, co a jak vám fungovalo.

Každý den věnujte sociálním sítím několik minut. Publikujte vlastní obsah, ale sdílejte také zajímavý obsah ostatních. Pokládejte čtenářům otázky o obsahu článku či sdílejte tématický citát. Sledujte a pravidelně navštěvujte cizí blogy a sociální sítě a komentujte jejich příspěvky. Oni vám rádi tuto laskavost oplatí. Dejte si pozor, abyste se nestali spammerem, který jen bezmyšlenkovitě všude vkládá odkazy na svůj blog. Obsah by měl být užitečný především pro fanoušky, proto nepřidávejte nic, co byste sami nechtěli číst.

Myslíte si, že lidé více důvěřují komentářům uživatelů na sociálních sítích než reklamě? Koupili jste si někdy něco díky propagaci firmy na Facebooku? 

NapsalaMartina Havelková

Jsem beran a když si něco umanu, tak jdu třeba hlavou proti zdi. Občas narazím a občas narazím na něco zajímavého. A o tom tu budu psát.

Žádné komentáře

Napsat komentář